By: ieder immi

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Wednesday, 25-Nov-2009 03:56 Email | Share | | Bookmark
SALAM AIDILADHA

Ok , aku bagi laluan pada ucapan sambutan AIDILADHA ini buat semua , sebelum aku meneruskan entry pic2 HOLIDAYs kami, jadi sabar menanti ya ..



SALAM AIDILADHA buat semua teman2 , kenalan, seluruh umat islam di dunia ini , semoga pengorbanan anda semua pada tahun ini diberkati allah dan terus berjaya dlm apa jua yang anda lakukan ..

KEPADA SEMUA TEMAN - TEMAN DAN PENGUNJUNG SETIA , TERIMALAH KAD UCAPAN SALAM AIDILADHA INI BUAT SEMUA , SUDI2KANLAH MENGGANTUNGNYA DI LAMAN ANDA ... BYE ...




Friday, 20-Nov-2009 06:54 Email | Share | | Bookmark
Out For Holiday !

ITS SCHOOL HOLIDAYS !!

salam semua .. hehehheh den akan bercuti2 mesia bermula 21hb sehingga 23hb ... ermm cuti skull nieh kann... walau keadaan cuaca skrg nieh memang x menentu .. harap2 x menjejaskan HOLIDAY kami .. bukan selalu dapat bercuti mcm nieh .. ramai2 pulak tuh , kali nieh adik beradik joint .. soooo harap2 semuanya ok ..

Ok lahh i'm in HOLIDAY mood .. x nak tulis banyak2 ... soooo

tungguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu kami selepas ini ... pastinya piccas holidays kami akan di kongsi bersama ..

Oh ya HOLIDAY di mana ? ... ahaksssssssssss " RAHSIA " hehheheheh

Bye semua .. yeyeyeyyeyey pi OLIDAY .. pi OLIDAY .. alamakkkkkk terlebeyyy sudahhhhh





Tuesday, 17-Nov-2009 13:44 Email | Share | | Bookmark
zahrien in action - anak itu kurniaan tidak ternilai

termangu sebentar bila aku membaca ini ...

ada satu nasihat dari al imam al ghazali:
" jikalau engkau mau menjadi kekasih Allah ... maka ubahlah sifatmu menjadi seperti anak-anak" beliau berkata .

Pertama, mereka tidak akan khawatir akan makanan mereka sehari-hari.
Kedua, ketika mereka jatuh sakit, mereka tidak mengeluh sepanjang siang dan malam tentang nasib buruk mereka.
Ketiga,makanan apapun yang mereka miliki, mereka membaginya.
Keempat,ketika mereka bertikai atau bertengkar mereka tidak menyimpan rasa dendam di hati mereka, melainkan mengakhirinya dengan cepat.
Kelima,ancaman sekecil apapun, membuat mereka takut dan menangis”.






Keistimewaan Anak-anak

Keistimewaan yang bakal diperoleh apabila anak-anak anda boleh digelar kanak-kanak atau kupu-kupu syurga. Barangsiapa yang mengembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah. Orang yang menangis takutkan Allah diharamkan oleh Allah akan api neraka ke atas tubuhnya.

Ciumlah anakmu kerana pahala setiup ciuman itu dibalas dengan satu darjat syurga. Nisbah di antara dua darjat ialah 500 darjat. Syurga itu ialah sebuah kampung kesenangan, tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang menyukai kanak-kanak.

Barangsiapa keluar ke pekan Muslim dan membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya mendapat rahmat daripada Allah dan tidak diseksa di Akhirat kelak.

Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama. Barangsiapa memuliakan anak-anaknya dalam keadaan jahil dia turut menanggung tiap-tiap dosa yang dilakukan oleh anaknya itu dan barangsiapa membekalkan anaknya itu turut diperolehinya.

Aqrak pernah terlihat Nabi SAW mencium cucu baginda Hassan. Aqrak berkata; "Anakku sepuluh orang banyaknya, namun tiada seorang pun yang pernah aku cium." Sabda Nabi SAW; "Orang yang tidak menyayang tidak pula akan disayang."

Barangsiapa ke pasar dan membeli sesuatu barang untuk ahli keluarganya dan dia memikulnya ke rumah; pahalanya seperti dia memikul sedekah untuk orang yang sangat berhajat. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

Seorang lelaki bertanya; "Ya Rasulullah, kepada siapakah harus aku berbakti?" Jawab baginda; "Berbaktilah kepada ibu bapamu." Kata lelaki itu lagi; "Ibu bapaku sudah tiada lagi." Sabda Nabi SAW; "Kalau begitu berbaktilah kepada anakmu, ibubapa berhak terhadap dirimu dan anakmu pula berhak ke atas dirimu."

Wallahualam bissawab.






IBU LOVE U SOO MUCH .. IBU AKAN MENDIDIK KAMU DAN KAKAK2 MU MENJADI ANAK YG SOLEH DAN SOLEHAH INSYAALLAH ...


Thursday, 12-Nov-2009 14:37 Email | Share | | Bookmark
Secebis Kisah Berangan

Sebelum membuka bicara .. hehehhe den nak TEMPEK award cun melecun ( mukoo den aar , sobab tuan nyer award dan terbukti ! .. wakakka ) toceeeeee2 lah rinna .... lamer bebenooor den x dpt award peromen terpantas di umah muuu .. VANGER2 tau .. hehehhe



okeh .. aku nak story kit pasal buah nieh .. buah berangan kann .. aku sebenarnya x pernah makan buah nieh .. selama ini , tapi 2 - 3 ari nieh aku dah macam ngidam lakk .. hehehe sekali beli, masa tuh sekilo 22.00 haaaaaa ... sedap giler dan lemak2 gitu .. tapi oleh kerana mahal giler .. aku beli lah try test tgk mcm mana .. 1/2 kilo .. hermmm x sampai 1/2 jam .. aku dan anak2 ngadappp huhuhuhuhu x kusangka ... dan masa tuh jugak lah signel dari umi aku .. dia cakap " hermm buah nieh banyak kolestrol tau .. , jgn makan banyak " huhuhuhuh pandai tul ummi den nieh .. wakkakakka .. anyway aku pueh jugak cari info pasal buah nieh .. ini jerk yang dpt aku search dan share yg kengkawan .. selebihnya kita paham2 sendiri lah kannnn

Buah berangan

Kacang adalah perkataan yang biasa digunakan bagi biji yang besar, kering dan berminyak atau buah bagi sesetengah tumbuhan. Walaupun pelbagai jenis biji-bijian dan buah-buahan dipanggil kacang, cuma sejumlah kecil dikira sebagai kacang sebenar oleh ahli biologi. Kacang merupakan sumber zat makanan yang penting bagi manusia dan juga hidupan liar.

Sebiji kacang adalah sejenis biji. Kacang adalah biji dan buah, dan tidak boleh dipisahkan. Biji benih datang daripada buah, dan boleh dikeluarkan daripada buah, contohnya badam, gajus dan walnut yang perlu dikeluarkan daripada buahnya. Kacang pistasio yang dikenali sebagai sejenis kacang untuk masakan, tidak dikira sebagai sejenis kacang dari segi biologi.
Beberapa jenis buah dan bijian yang dikira sebagai kacang dari sudut masakan:

* Badam dan Walnut merupakan bijian dari buah drup yang boleh dimakan
— isinya yang keras dibuang ketika penuaian.
* Kacang Brazil adalah biji daripada kapsul (buah).
* Buah keras (digunakan untuk minyak) adalah sejenis biji.
* Kacang gajus adalah sejenis biji.
* Kelapa adalah drup yang kering dan bergentian.
* Kacang Gevuina
* Buah berangan-kuda adalah kapsul yang boleh dimakan.
* Kacang Makadamia merupakan isirong putih yang penuh berkrim.
* Buah berangan Malabar
* Mongongo
* Kacang tanah adalah dari jenis legum dan biji.
* Kacang pain adalah biji dari pelbagai spesies pokok pain.
* Kacang pistasio adalah biji dari drup berkulis nipis.



Faedah pemakanan

Beberapa kajian epidemiologi telah menunjukkan bahawa mereka yang kerap mengambil kacang berkemungkinan kecil untuk menderita penyakit koronori jantung. Ujian klinikal terbaru telah menemui bahawa pengambilan pelbagai jenis kacang seperti badam dan walnut boleh merendahkan serum pekatan kolesterol LDL. Walaupun kacang mengandungi pelbagai bahan yang dikatakan memiliki kesan cardioprotective, saintis percaya yang asid lemak Omega 3nya sekurang-kurangnya mengambil bahagian dalam tindakbalas kadar lipid (hypolipidemic) semasa pemerhatian ujian klinikal.

Sebagai tambahan kepada mempunyai kesan cardioprotective, kacang umumnya mempunyai indeks glisemik (GI) yang sangat rendah.[2] Oleh itu, pakar diet sering mencadangkan supaya kacang dimasukkan ke dalam diet yang ditetapkan untuk pesakit yang mempunyai masalah rintangan terhadap insulin seperti kencing manis mellitus tahap 2.
Satu kajian mendapati mereka yang memakan kacang hidup dua atau tiga tahun lebih lama berbanding mereka yang tidak. Namun begitu, keadaan ini mungkin juga disebabkan mereka yang makan kacang cenderung untuk tidak makan kurang makanan ringan


: dari esklopedia bebas

haaaaaaa dan ini AWARD 1st Commentor buat teman2 tersayang yg sudi menCOPOT di umah ku ini ... terima kasih tidak terhingga , ada masa COPOT - COPOT lah lagi !





OK lah sampai disini dulu .. bagi PENCOPOT-COPOT diatas , silalahhhh jgn SEGAN - SEGAN gantung kat umah masing2 erkk .. cayunk U ALLL .. MUAHHH x 3


Tuesday, 3-Nov-2009 13:32 Email | Share | | Bookmark
@ muar, johor - umah arwah nanny

salammm .. waduhhh dah malas tahap GABAN dah aku nieh .. huhuhuhuhu bohsan dan malas melanda diri ku , maleh cam giler nak update fp nieh .. dah bersarang lom ! .. lom layie kannn .. heheh bukan aper .. mcm biasa lah .. masalah tenet yg bioll , kerja2 kat umah yg x pernah habis .. selagi aku bernama isteri dan ibu kepada anak2 ku ini .. huhuhu memang kerja umah x pernah habis dan selesai .. lepas satu2 ... huhuhu penat .. penat .. dan penat ... dgn zahrien yg memang menakal giler skrg nieh ... dia dah tidoo barulah aku dpt upload dan buat sedikit editing gamboor .. itupunn ku paksa diri untuk mengeditnya .. huhuhu kalau ikut rasa ati yg malas nieh ... letak jerk gambor sekeping2 .. heheheh takut lak aku yg mana jenggah umah aku nieh .. pening lalat dibuatnya .. heheheh ..

wokey lah .. maleh tul nak tulis bebanyak dan melalut banyak2 nieh .. ini adalah gambar yg sempat aku snap sewaktu menghadiri majlis tahlil dan perkebumian arwah nanny aku di muar .. huhuhu dlm sedey tuh sempat lagi aku melayan anak2 yg memang nampak bosan giler disana .. biler dibawa kuar dan ke tmpt menarik2 cenggini memang mereka suka .. yerlahh manalah mereka tahu aper2 kan .. cuma tahu nak sukaaaa dan gumbira sahaja .. itupunnn biler ayahnya cakap "kita check in jer lah " semua suka .. specially anak ku nina dan riena .. yeyeyeyyeye kita tidooo OTEL .. hermm saboor jerlah .. bukan aper .. keadaan yg x mengizinkan .. ramai saudara mara sewaktu itu , yang membuatkan aku kurang selesa , lebih2 lagilah aku kan ada baby nieh , so hubby decide nak check in HOTEL ajer .. kak long sefamily punn ikut sama ... adalah geng aku nieh .. heheh

ok lah moh layan beberapa xtvt kami di kg muar johor dan di bandar MAHARANI ... oh ya .. gambar majlis tahlil selama 3 hari x dptlah nak snap , sebukk dan x sedap lak nak ambik2 gamboor nieh .. x sesuai majlis .. ok lah layannnnnnnnnnnn




tgklah anak2 aku .. sakan suka .. bergaloook jerk .. yg mr hubby ashik nak tidooo jerk .. ish2 .. saboor bangggg









haaaaaaaa masa nieh baru 3 keluarga sblh ayah .. lom campur 6 keluarga layie .. kalau x ader sampai kat luar umah ... huhuhu


petang tuh .. bawak anak ke Taman MAHARANI , muar pulak .... penat tul melayan budak2 nieh .. serikk rasanya ... huhuhuh





wokeh lahhh .. 1st commentor utang dulu erkkk ! .. maleh tull arrr .. dah x dapekkk nak nolong haaaaaaaaaaa .. sabooor menunggu AWARD dari duta HL nieh .. ecehhhhhh


[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net